Επειδή η ψυχή διακρίνεται σε τρεις δυνάμεις κι αποτελείται από τρία μέρη, το λογιστικό, το θυμικό και το επιθυμητικό, και είναι άρρωστη και στα τρία, ο Χριστός, θέλοντας να τη θεραπεύσει, άρχισε εύλογα τη θεραπεία από το τελευταίο, την επιθυμία. Υλικό που εξάπτει το θυμικό είναι η επιθυμία που δεν ικανοποιείται, κι ο μετεωρισμός της διάνοιας προέρχεται από το ότι και τα δύο αυτά νοσούν. Και δεν μπορεί ποτέ να θεραπευτεί ούτε το θυμικό, αν δε θεραπευτεί πρωτύτερα η επιθυμία, ούτε το λογιστικό, αν δε θεραπευτούν προηγουμένως τα άλλα δύο. Πρώτο κακό γέννημα του επιθυμητικού, αν εξετάσεις, θα βρεις πως... Διαβάστε τη συνέχεια

Πατερικά

Ο άγιος Μάξιμος Ομολογητής για την αγάπη προς το Θεό και τον πλησίον

Όποιος αγαπά το Θεό, δεν μπορεί να μην αγαπήσει και κάθε άνθρωπο σαν τον εαυτό του, αν και τον δυσαρεστούν τα πάθη εκείνων που δεν έχουν ακόμα καθαριστεί. Γι’ αυτό και χαίρεται με αμέτρητη και ανέκφραστη χαρά για τη διόρθωσή […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Από τη ζωή του αββά Μακαρίου του Αιγυπτίου

Ανέβαινε κάποτε ο αββάς Μακάριος από τη Σκήτη στην Τερενούθη και μπήκε σε έναν ειδωλολατρικό ναό να κοιμηθεί. Εκεί υπήρχαν παλιά λείψανα (μούμιες) ειδωλολατρών. Πήρε ένα από αυτά και το έβαλε κάτω από το κεφάλι του για μαξιλάρι. Οι δαίμονες […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Ο άγιος Αντώνιος για τα ψευτομαντέματα των δαιμόνων

Ο Μέγας Αντώνιος έλεγε στους μοναχούς που τον επισκέφτηκαν: Δεν πρέπει να πιστεύουμε τους δαίμονες, ακόμη και αν υποκρίνονται ότι προλέγουν κάποια πράγματα. Πολλές φορές δηλαδή λένε πριν από μέρες για αδελφούς ότι θα έρθουν την τάδε μέρα. Και εκείνοι […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Διάλογος περί νοεράς προσευχής

Οι άγιοι συντάκτες της Φιλοκαλίας Νικόδημος ο Αγιορείτης και Μακάριος Κορίνθου έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στην προβολή τής νοεράς προσευχής. Προς το τέλος της Φιλοκαλίας παρέθεσαν και το κείμενο που ακολουθεί, απόσπασμα από τον βίο του αγίου Μαξίμου του Καψοκαλύβη († […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Η αγία Συγκλητική για τις αρρώστιες του σώματος

Έλεγε η αγία Συγκλητική: «Είναι πολλές οι παγίδες του διαβόλου. Δεν μπόρεσε να κλονίσει μια ψυχή με τη φτώχεια; Παρουσιάζει τον πλούτο ως δόλωμα. Δεν έκανε τίποτε με τους εξευτελισμούς και τους χλευασμούς; Προβάλλει επαίνους και δόξα. Νικήθηκε με την […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Ομιλία κατά οργιζομένων

Τα μέσα που μας έχει δώσει ο Πλάστης προς σωτηρία μας, να μην τα κάνουμε αφορμή αμαρτίας για μας. Έτσι ακριβώς και ο θυμός, όταν εκδηλώνεται τη στιγμή που πρέπει και όπως πρέπει, μας εξασφαλίζει ανδρεία, υπομονή και εγκράτεια· όταν […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Ο δανεισμός στον Χριστό

Κάποιος μοναχός από την Αντιόχεια, ευλαβής, από το μοναστήρι του Ιουστινιανού, ταξίδεψε στους αγίους Τόπους για προσκύνημα. Και αφού έμεινε αρκετό καιρό εκεί, του τελείωσαν τα χρήματα· και μη ξέροντας τι να κάνει, καθόταν σε κάποιο από τα ιερά προσκυνήματα […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Για τη μετάνοια και την υπομονή

 Άραγε ποιος σκέφθηκε ότι αυτή εδώ η ζωή είναι σαν ένας δραπέτης· και επίσης ότι είναι σαν ένας εξόριστος και άστατος, και σαν σκηνή που διαλύεται· και γι’ αυτό προφύλαξε από παντού την ψυχή του με σοφία, για να μην […]

Διαβάστε τη συνέχεια
Ορθόδοξη πίστη και ζωή στο email σας. Λάβετε πρώτοι όλες τις τελευταίες αναρτήσεις της Κοινωνίας Ορθοδοξίας:
Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter! Θα λάβετε email επιβεβαίωσης σε λίγα λεπτά. Παρακαλούμε, ακολουθήστε τον σύνδεσμο μέσα του για να επιβεβαιώσετε την εγγραφή. Εάν το email δεν εμφανιστεί στο γραμματοκιβώτιό σας, παρακαλούμε ελέγξτε τον φάκελο του spam.
Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter!
Λυπούμαστε, υπήρξε ένα σφάλμα. Παρακαλούμε, ελέγξτε το email σας.