Η προτροπή του Χριστού προς τους Αποστόλους: «Μαθητεύσατε πάντα τα έθνη βαπτίζοντες αυτούς…» φθάνει μέχρι των ημερών μας, όπου άνθρωποι αλύτρωτοι και αμύητοι στις δωρεές της Χάριτος προσέρχονται να λάβουν το Λουτήριο των αμαρτημάτων τους και να κοινωνήσουν από το Ποτήριο της Ζωής «εις άφεσιν αμαρτιών και ζωήν αιώνιον».
Στο Κογκό οι εποχές του έτους είναι δύο: των βροχών και της ξηρασίας. Από τον Οκτώβριο αρχίζουν οι αδιάκοπες καταρρακτώδεις βροχές που σταματούν τον Απρίλιο, και στη συνέχεια για άλλους έξι μήνες ακολουθεί η περίοδος της ξηρασίας, στην οποία δεν πέφτει καμία βροχή. Ανάλογα με αυτές τις εποχές λοιπόν καταρτίζεται και το πρόγραμμα της Ιεραποστολής για τις ετήσιες βαπτίσεις.
Την περίοδο των βροχών γίνονται οι βαπτίσεις των κατηχουμένων των πόλεων. Δίπλα στις εκκλησίες έχουν κατασκευασθεί σταυροειδή βαπτιστήρια, όπου τελείται το Μυστήριο χωρίς ταλαιπωρίες και καθυστερήσεις.
Την περίοδο της ξηρασίας γίνονται οι βαπτίσεις στα χωριά. Τότε μόνο οι χωμάτινοι δρόμοι είναι ευκολοδιάβατοι με αυτοκίνητο, καθόσον τον καιρό των βροχών μεταβάλλονται σε ποτάμια. Οι βαπτίσεις γίνονται στα ποτάμια, όπου τοποθετείται κάποια εξέδρα για την ευκολότερη κατάδυση των κατηχουμένων.
Το πρόγραμμα μιας τέτοιας περιοδείας απαιτεί πολύ συντονισμό και προετοιμασία. Ετοιμάζονται τα ιερά σκεύη για τη Θεία Λειτουργία και τα Μυστήρια, βαπτιστικοί χιτώνες, νυμφικά ενδύματα. Δίνονται τα καινούργια χριστιανικά ονόματα σε ειδικά χάρτινα καρτελάκια. Δεν θα πρέπει ασφαλώς να παραλειφθούν τα τρόφιμα, το βρασμένο νερό, ρούχα για τον ύπνο, στρώματα και άλλα αναγκαία πράγματα για την εκεί διαμονή των Ιεραποστόλων.
Μετά τη Θεία Λειτουργία γράφονται στους καταλόγους των κατηχουμένων τα καινούργια τους ονόματα. Θέματα πολυγαμίας και μαγείας επιλύονται πριν μεταβούν όλοι στο ποτάμι. Οι μεγάλοι εξομολογούνται από το βράδυ. Δίνεται στον καθένα ο βαπτιστικός χιτώνας και ξεκινά η πομπή για το γειτονικό ποτάμι.
Στους Εξορκισμούς οι κατηχούμενοι αρνούνται τον Σατανά με τα χέρια υψωμένα. Στη βάπτιση βαπτίζονται πρώτα τα νήπια, τα παιδιά και μετά οι γυναίκες και οι άνδρες. Κατόπιν τελείται το Ιερό Χρίσμα, καθώς εξέρχονται από το νερό. Ύστερα θ’ απομακρυνθούν για λίγο να φορέσουν τα ρούχα τους και θα προσέλθουν κατά παράταξη όλοι για να λάβουν για πρώτη φορά στη ζωή τους τον Χριστό. Θα φάνε ό,τι έχουν μαζί τους και στη συνέχεια θα τελεσθεί γάμος των ανδρογύνων.
Η τελετή κλείνει πάντοτε με τραγούδια και χορούς των νεοφωτίστων και των συγγενών τους, οι οποίοι και αποχαιρετούν με πολλή ευγνωμοσύνη και χαρά τους αδελφούς Ιεραποστόλους.
Μοναχός Δαμασκηνός Γρηγοριάτης
Οι βαπτίσεις στην Ιεραποστολή του Κογκό