Θα πούμε λίγα πράγματα προς τιμήν της Παναγίας μας, την οποία η Ορθόδοξη Εκκλησία μας δοξάζει και ανεβάζει υπεράνω των Χερουβείμ και των Σεραφείμ.
Την τιμή προς την Παναγία μας την ζούμε έντονα με την εορτή της Κοιμήσεως. Ποιος την ετίμησε; Ο Υιός της και Θεός και Σωτήρας του κόσμου.
Η Παναγία υποδέχτηκε στην γαστέρα της τον Θεάνθρωπο, τον Υιό και Λόγο του Θεού, ο Οποίος προσέλαβε την ανθρώπινη φύση από Αυτήν και την ένωσε με την θεία Του φύση στην υπόστασή Του. Ο Χριστός την υποδέχεται στον ουρανό ολόκληρη, και με το σώμα και με την ψυχή. Η Παναγία μας, με την υποδοχή του Χριστού, του Θεανθρώπου στην γαστέρα της, έγινε Πλατυτέρα των ουρανών. Το βλέπουμε και στις αγιογραφίες της αγίας εικόνος της ως Πλατυτέρας. Υποδέχτηκε τον Χριστό, τον κράτησε στην κοιλία της και Τον εγέννησε. Ο Χριστός τώρα υποδέχεται στα χέρια Του, στις παλάμες Του, την αγία ψυχή της Θεοτόκου και Μητέρας Του.
Η Παναγία μας μερίμνησε, φρόντισε τον Ιησού Χριστό μας όσο ήταν παιδί. Τώρα ο Υιός υποδέχεται την Μητέρα Του σαν Βασίλισσα στον ουρανό. «Παρέστη η βασίλισσα εκ δεξιών σου εν ιματισμώ διαχρύσω περιβεβλημένη, πεποικιλμένη» (Ψαλμ. 44:10).
Τίμησαν την Παναγία μας οι Απόστολοι. Συνάχθηκαν με μιας στα Ιεροσόλυμα, για να κηδεύσουν το σώμα τής Θεοτόκου και Μητρός του Διδασκάλου των. Λέγει η Παράδοση: «Απόστολοι εκ περάτων συναθροισθέντες ενθάδε…». Ας μην αμφιβάλλει κανείς για το πώς συνάχθηκαν οι Απόστολοι από τα πέρατα του κόσμου. Οι Απόστολοι είναι οι αετοί του Πνεύματος. Πώς εξαπλώθηκαν σε όλο τον κόσμο; Ποιος τους έδωσε φτερά στα πόδια και έτρεξαν παντού; Η δύναμη του Θεού. Αυτή η δύναμη η ίδια και τώρα παραλαμβάνει τους Αποστόλους από τα πέρατα του κόσμου και τους συγκεντρώνει στην Ιερουσαλήμ. Εκείνος που έδωσε το πύρινο άρμα στον Ηλία το Θεσβίτη κι ανέβηκε ψηλά, Εκείνος που πήρε τον Απόστολο Φίλιππο από την Γάζα και τον έφερε στην Άζωτο, όπως διαβάζουμε στις Πράξεις, Εκείνος έστειλε για κάθε Απόστολο ειδικό όχημα, όχι σαν κι αυτά που έχουμε εμείς, αλλά νεφέλη φωτεινή, που τον μετέφερε στην Ιερουσαλήμ.
* * *
Τίμησαν οι Απόστολοι την Μητέρα του Κυρίου και κατάπληκτοι, γεμάτοι θαυμασμό, είδαν την τρίτη ημέρα να λείπει το σώμα από τον τάφο της Γεθσημανή. Τίμησαν την Παναγία μας και οι Άγγελοι του ουρανού. Την υποδέχθηκαν κατά την Κοίμησή της, την δορυφορούσαν, την ξενάγησαν στα ουράνια σκηνώματα. Έκθαμβοι την βλέπουν να ανεβαίνει πιο ψηλά από τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ. Αγγελική έκπληξη! Βλέπουν το πρώτο ανθρώπινο σώμα να ανεβαίνει και να δοξάζεται στη Βασιλεία των Ουρανών! Όπως εμείς εξεπλάγημεν όταν είδαμε τον πρώτο αστροναύτη να ανεβαίνει ψηλά και να περπατά επάνω στην σελήνη, έτσι και οι άγγελοι εξεπλάγησαν όταν είδαν να πατά πόδι ανθρώπινο τα Άγια των Αγίων του Ουρανού. Η Παναγία μας είναι η πρώτη γυναίκα «αστροναύτης» που ανέβηκε υψηλότερα και από τούς αγγέλους.
Την Παναγία μας την τιμά τέλος ο λαός, ο πιστός και ευσεβής λαός και ιδιαίτερα ο Ελληνικός λαός περισσότερο από κάθε άλλο λαό. Στην Παναγία μας αφιερώνει τους περισσότερους ναούς. Την Παναγία μας έχουν προστάτιδα τα περισσότερα μοναστήρια μας. Στης Παναγίας μας τις εικόνες τις βυζαντινές – η βυζαντινή αγιογραφία εκφράζει την δογματική θέση της Εκκλησίας μας – ανάβονται οι περισσότερες λαμπάδες. Την Παναγία μας επικαλούνται στις δύσκολες στιγμές οι πονεμένοι της ζωής. Ποτάμια δάκρυα μπροστά στις άγιες εικόνες της. Η Παναγία μας είναι βαθειά ριζωμένη στην συνείδηση του Ορθοδόξου λαού μας.
Από το βιβλίο: Γέροντος Εφραίμ Προηγουμένου Ι.Μ. Φιλοθέου, Η τέχνη της σωτηρίας. Έκδ. Ι.Μ. Φιλοθέου, Άγιον Όρος 2005. Ομιλία ΚΘ’, σελ. 443 (αποσπάσματα)