Ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν
του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού,
και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν.
(Ματθ. 6:33)
Όσοι επισκέπτονται σήμερα τους Αγίους Τόπους, επισκέπτονται και το όρος των Μακαρισμών, το ύψωμα πάνω στο οποίο ο Κύριός μας εκφώνησε την λεγομένη «επί του Όρους Ομιλία» η οποία αποτελεί τη σύνοψη της ηθικής διδασκαλίας του Ευαγγελίου. Από αυτή την ομιλία είναι και το ευαγγελικό ανάγνωσμα το οποίο ακούσαμε σήμερα και στο οποίο τονίστηκαν τα εξής:
Το λυχνάρι που φωτίζει το σώμα ή, για να χρησιμοποιήσουμε μια άλλη εικόνα, το παράθυρο μέσω του οποίου μπαίνει το φως και φωτίζεται το οικοδόμημα του σώματος είναι τα μάτια. Εάν αυτά χαλάσουν, καταστραφούν τότε όλο το σώμα βυθίζεται στο σκοτάδι. Έτσι και με την ψυχή. Τα μάτια της ψυχής είναι ο νους. Εάν αυτός είναι σκοτισμένος από τα πάθη και ιδιαίτερα από την προσκόλληση στον πλούτο, τα υλικά αγαθά, το πάθος της φιλαργυρίας, της τσιγκουνιάς, της πλεονεξίας, τότε η ψυχή του ανθρώπου θα είναι σε ένα πνευματικό σκοτάδι.
Η πλεονεξία, μας λέει ο απόστολος Παύλος, είναι ειδωλολατρία, διότι αυτός που πλεονεκτεί δείχνει ότι δεν πιστεύει, δεν στηρίζεται στον Θεό αλλά στα υλικά αγαθά, Θεός γι’ αυτόν είναι ο πλούτος. Επίσης λέει ότι και η φιλαργυρία είναι η ρίζα όλων των κακών. Και πράγματι από τη φιλαργυρία μπορεί κάποιος να πέσει σε πλήθος αμαρτιών, και να αδικήσει και να κλέψει, ακόμη και να φονεύσει.
Η φιλαργυρία είναι το αντίθετο της αγάπης. Εάν η αγάπη, η φιλανθρωπία, η ελεημοσύνη είναι δόσιμο, προσφορά στον άλλον, η φιλαργυρία είναι το να παίρνει, να μαζεύει κανείς για τον εαυτό του. Και εάν η αγάπη είναι η μεγαλύτερη αρετή, καταλαβαίνουμε ότι η φιλαργυρία ως αντίθετη κατάσταση είναι η μεγαλύτερη κακία και ως τέτοια αποξενώνει από τον Θεό. Αυτό λέει ο Κύριος αμέσως παρακάτω.
Κανείς δεν μπορεί να είναι δούλος σε δυο κυρίους. Ή τον ένα θα μισήσει και θα αγαπήσει τον άλλο ή θα προσκολληθεί στον ένα και θα καταφρονήσει τον άλλο. Δεν μπορείτε να είστε ταυτοχρόνως και δούλοι του Θεού και δούλοι του μαμωνά δηλαδή του πλούτου.
Κατόπιν λέει: Κοιτάξτε το σώμα είναι ανώτερο από το ένδυμα και η ψυχή ανώτερη από το φαγητό και το πιοτό, δηλαδή από αυτά που χρειάζεται για να μένει η ψυχή ενωμένη με το σώμα. Αυτός που σας έδωσε τα ανώτερα θα σας δώσει και τα κατώτερα. Εσείς μη μεριμνάτε γι’ αυτά.
Προσοχή· δεν λέει μη εργάζεστε αλλά μη μεριμνάτε γι’ αυτά. Τι διαφέρει η εργασία από τη μέριμνα; Ας αναφέρουμε ένα παράδειγμα. Ένας εργάτης εργάζεται σε μια επιχείρηση, ένα εργοστάσιο. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι μέσα στο οκτάωρό του να κάνει όσο μπορεί καλύτερα αυτό που του ανέθεσαν. Αντίθετα, ο εργοστασιάρχης από τη στιγμή που θα ανοίξει τα μάτια του μέχρι την ώρα που θα πάει να κοιμηθεί θα εργάζεται και θα βασανίζεται προσπαθώντας να τα βγάλει πέρα με ένα σωρό προβλήματα: με την παραγωγή, την πώληση, τους εργάτες και υπαλλήλους, την Εφορία, το ΙΚΑ και άλλα. Ο ένας απλώς εργάζεται, ο άλλος μεριμνά, καθώς αισθάνεται όλα από αυτόν να εξαρτώνται.
Και ο άνθρωπος του Θεού θα εργαστεί, θα κοπιάσει, θα τρέξει, θα κάνει ό,τι μπορεί καλύτερο. Αλλά το αποτέλεσμα, την επιτυχία των προσπαθειών του δεν θα τα εξαρτήσει από τον εαυτό του αλλά από τον Θεό· αυτός είναι το αφεντικό. Από Αυτόν εξαρτώνται τα πάντα. Εάν θέλει κάτι να γίνει θα γίνει και εάν δεν θέλει δεν θα γίνει.
Μη μεριμνάτε λοιπόν για τα σαρκικά και επίγεια: τι θα φάτε, τι θα πιείτε, τι θα ντυθείτε. Να έχετε όμως μια καλή μέριμνα. Να έχετε μια καλή ανησυχία για τα πνευματικά, για το θέμα της σωτηρίας σας. Και αυτή η μέριμνα να εκδηλώνεται πρωτίστως με την προσευχή. Να ζητάτε πρωτίστως και κυρίως τη Βασιλεία του Θεού, τη χάρη του Θεού, τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, και τη δικαιοσύνη, δηλαδή την αρετή, τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, και μαζί με αυτά θα σας δοθούν και εκείνα. Ίσως δεν δοθούν πολλά, αλλά τα αναγκαία, τα απαραίτητα για να πορευτούμε στη ζωή αυτή θα μας τα δώσει.
Καημός μας λοιπόν να είναι η απόκτηση της Βασιλείας του Θεού.
Εάν επιτύχουμε αυτό, πετύχαμε το παν. Εάν αποτύχουμε ως προς αυτό και εάν κερδίσαμε όλα τα άλλα, δεν κάναμε τίποτε.
Ας ησυχάσουμε λοιπόν εναποθέτοντας τον εαυτό μας και τους άλλους, τις δυσκολίες και όλη μας τη ζωή στα χέρια του Θεού, που είναι ο πανάγαθος και παντοδύναμος Πατέρας μας· και ας βάλουμε στη ζωή μας προτεραιότητες. Ας βάλουμε πρώτο μέλημά μας την απόκτηση της Βασιλείας του Θεού. Και ο Θεός κοντά στα πνευματικά θα μας δώσει και τα σωματικά. Μαζί με τα επίγεια θα μας δώσει και τα ουράνια, τη Βασιλεία του, τον παράδεισο που εύχομαι σε όλους μας. Αμήν.
Αρχιμ. Λουκάς Τσιούτσικας
Ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν του Θεού -Κυριακή Γ’ Ματθαίου